Ustalamy rok produkcji samochodu na podstawie VIN

Ustalamy rok produkcji samochodu na podstawie VIN

Kiedy data produkcji części różni się od daty produkcji samochodu zaczynamy mieć wątpliwości co do wiarygodności tych danych. W dowodzie rejestracyjnym znajdziemy numer VIN, który przedstawia całą metrykę naszego samochodu.

Numer VIN (Vehicle Identification Number) to kombinacja 17 liter i cyfr, w których zakodowane są określone informacje. Dzielimy je na trzy grupy: produkt (kontynent, kraj, producent), model samochodu (typ nadwozia, model silnika) i cechy charakterystyczne (rok produkcji, rok modelu, kod fabryki, numer kolejny).

Według wytycznych rok produkcji pojazdu powinien być jako dziesiąty znak w 17 znakowym ciągu VIN. Jest to jednak zalecenie więc często producenci nie stosują go konsekwentnie. Niektórzy poza rokiem podają nawet miesiąc produkcji (Ford), inni podają rok modelu, nazywany potocznie „modelem roku” (Honda, VW, Rover). Wielu producentów, takich jak Mercedes, Peugeot, Renault, Fiat czy Nissan, w wyznaczonym miejscu wbija numer kolejny wyprodukowanego auta.

Rok produkcji pojazdu jest datą wyprodukowania samochodu, przejścia przez ostateczną kontrolę i przekazania do magazynu wyrobów gotowych, i jest spójny z rokiem kalendarzowym.

Rok modelu jest natomiast okresem, w którym trwała produkcja samochodów o tych samych cechach charakterystycznych. Zazwyczaj ma swój początek w połowie roku i kończy się w połowie następnego roku kalendarzowego. Potoczne pojęcie „model roku” zostało stworzone dla celów marketingowych.

Mamy jeszcze do czynienia z pojęciem daty pierwszej rejestracji. Oznacza ona początek eksploatacji samochodu po jego zakupie w stanie fabrycznie nowym.

Zanim jednak zaczniemy rozszyfrowywać numer VIN, powinniśmy dowiedzieć się na jakich zasadach koduje go producent.

Andrzej Niestrudzenie wyjaśnia wszelkie wątpliwości związane ze sprzedażą i zakupem samochodu. Skomplikowany język prawniczy przekłada na zrozumiałe wskazówki.